
 

The Political Economy of Communication 
2(1), 49–59 

© The Author 2014 
http://www.polecom.org 

 

 

Press Freedom Discourse after Leveson: Ethics, Elections 
and Media Concentration in Australia 

Tim Dwyer, University of Sydney 

Introduction 

Ongoing debates in Australia concerning best practice models of press regulation have unleashed a 
major contest over press freedom discourse. It would not be an exaggeration to observe that 
powerful news print media owners and their supporters have framed their responses as a reaction 
against proposals for reforming regulation in the United Kingdom, Australia, and elsewhere. 

The conduct of News Corp Australia1, the local subsidiary of News Corporation, during the 
Australian Federal elections in September 2013 has again shown how this company scrapes the 
bottom of the news media ethics barrel. Their papers’ campaigning headlines against the Labor 
Government were analyzed in a previous edition of The Political Economy of Communication 
(Lidberg and Hirst, 2013: 111–121). 

Seventy-seven complaints to Australia’s self-regulatory body the Australian Press Council 
(APC), regarding the Daily Telegraph’s ‘Kick this Mob Out’ front page on the first day of the 
official election campaign period, were dismissed. The headline and feature article were said to 
constitute ‘editorial’ content. That the content appeared on the front pages of News Corp’s tabloid 
mastheads did not appear to alter the Council’s position, despite election advisory guidelines stating 
that “a paper’s editorial viewpoints and its advocacy of them must be kept separate from its news 
columns” (Australian Press Council, 2009: para. 2). The issue of self-regulatory capture (by major 
media companies) was therefore legitimately raised by these adjudications. 

News Corporation Australia and its parent company have successfully mobilized a press 
freedom discourse to ward off the introduction of more rigorous regulatory standards for the print 
media. The political economy of the news print media in Australia is quite well-documented. News 
Corp Australia claims it accounts for 63 percent of newspaper sales. Other figures indicate their 
dominant position in the market: they own 14 out of 21 daily newspapers and 65 percent of national 
daily circulation. The top two companies, News Corporation Australia and Fairfax Media, 
accounted for 86 percent of newspaper sales in 2011 (Flew and Goldsmith, 2013). An international 
media concentration research project led by Eli Noam found that of 26 countries surveyed Australia 
had the most concentrated newspaper sector (Noam et al., 2011). In the event that Fairfax Media 



Dwyer  50 
 

 

further shrinks its distribution of daily papers, say to weekend editions only, daily hard copy 
distribution would be dramatically concentrated within a very dominant News Corporation 
Australia. 

In the post-Leveson context we continue to witness unaccountable private media corporations, 
neoliberal commentators, journalists and editors cynically mobilizing an idealized rhetoric of ‘free 
media’, ‘the right to know’, and other similar slogans to lobby against ‘unnecessary’ state-led media 
regulatory reform measures. Illustrating the symbolic importance of press freedom discourses, the 
conservative Federal government of Prime Minister Tony Abbott has even appointed a Human 
Rights Commissioner, Tim Wilson. He has become generally known as the new ‘Freedom 
Commissioner’. A self-described ‘classical liberal’, Wilson, who was formerly a policy director at 
the right-wing think tank, the Institute of Public Affairs, is in tune with the bigoted ideologies of his 
masters. What some media (and other) commentators have sometimes failed to fully recognize is 
that press freedom discourse is embedded in particular media ownership arrangements (and 
governance arrangements including the Human Rights Commission). The extent of actual media 
diversity is largely a consequence of the permissible practices and official cultures in large media 
organizations. The interrogation of the News of World editor Rebekah Brooks before the phone 
hacking criminal trial at the Old Bailey is a practical instance of how the principles of press 
freedom should be framed. The journalists at the now defunct Murdoch tabloid, News of the World 
abused press freedom and now the media are acting properly, and assisting the courts, by reporting 
the trial. In both instances, the publication of stories based on ‘hacked’ information and the 
subsequent exposure of such practices, media owners stood to benefit commercially. However, only 
in the latter case does ‘press freedom’ stand in an ethical light. 

During election periods, such matters become highly visible and of great significance, as they 
have in recent times in Australia. 

Press freedom or ‘unfreedom’? 

The term ‘freedom’, like that of ‘democracy’, is multilayered. At one level, ‘freedom’ plays into the 
mythic East–West binary, and this is routinely confirmed in all kinds of media coverage. In this 
context, the New York Times has pointed out that the term ‘freedom’ is a banned topic in Internet 
searches behind the Great Firewall of China (NY Times, March 22, 2010). This reinforces the 
assumption that East equals despotism and West equals freedom. 

The irony, of course, is that much of the justification for a ‘free press’ against ‘state despotism’ 
derives from the time when Thomas Paine was charged with seditious libel, and when the framers 
of the First Amendment to the US constitution banned laws abridging freedom of speech or the 
press (Jones, 2012). When ‘media’ or ‘press freedom’ is raised as a topic, many people would 
automatically think of the WikiLeaks organization, or perhaps other major examples of 
investigative journalism concerning state and private corruption. That the meritorious Reporters 
Without Borders World Press Freedom Index is also making a contribution to the theory and 
practice of press freedom is beyond question. In 2013, the index notes a turn away from “dramatic 
political developments” (after the Arab Spring events) to “the attitudes and intentions of 
governments towards media freedom in the medium or long term” (Reporters Without Borders, 
2013: para. 2). It’s no coincidence then that the top performing countries from last year, Finland, 



Dwyer  51 
 

 

the Netherlands, and Norway, are again at the top of the league table. These are countries with 
sophisticated legislative mechanisms and processes that protect media freedom. 

According to the 2013 index, the political system of the country in question is not an explicit 
ranking criterion. However, it is clear that democracies generally provide the best context for 
unrestrained press or media freedom through the emphasis upon verifiable information. In 
dictatorships, “news providers and their families are exposed to ruthless reprisals” (Reporters 
Without Borders, 2013: para. 5). Tabloid or conservative media corporations can cynically play 
with this kind of self-evident knowledge. When Australia’s former Labor Minister for Broadband 
Communications and the Digital Economy, Senator Stephen Conroy, proposed the creation of a 
‘Public Interest Media Advocate’ to administer a public interest test, as a partial response to the 
Finkelstein Independent Media Inquiry, News Corporation’s Sydney tabloid, the Daily Telegraph, 
taunted in a News of the World-style headline that itself became a focus of the media debate: 
‘Conroy Joins Them’ (Daily Telegraph, March 13, 2013). The front page depicted a bewildered 
looking Conroy alongside the comment ‘These despots believe in controlling the press’. The images 
of Stalin, Mao, Castro, Kim, Mugabe and Ahmadinejad were prominently displayed. The election 
campaign front pages continued the pattern. They included ‘Kick this Mob Out’ on day one of 
campaign through to a Nazi-themed page ‘I know Nuthing’, modeled on the 1970s prisoner of war 
sitcom Hogan’s Heroes that depicted Prime Minister Rudd and his Deputy Anthony Albanese in 
Nazi uniforms. Following this, there was a cheesy smiles ‘Send in the Clowns’ front page. There 
was no civility in this discourse, and it pointed to the sheer power of media speech underpinned by 
the logic of accumulation and concentration (Curtin, 2011). 

In any event, the Reporters Without Borders World Press Freedom Index is an important way to 
independently monitor the ability of a country to sustain a free press/media. It is also a way to 
legitimately monitor the usefulness of the term ‘press freedom’, and to see where and why the idea 
is so important. 

It goes without saying that the discourse of press freedom is intrinsic to democratic policies and 
equips media organizations with an imprimatur to investigate important matters of public interest. 
But it means that media industries are typically the key players in reproducing the discourse of 
freedom. Mythologies of ‘the freedom of the press’ can thus be mobilized by media proprietors, 
their managers and related proselytizers. These mythologies are embedded within United States 
culture—we only need to look at how Hollywood churns out Oscar-nominated blockbusters that 
rely heavily on the discourse. Here, media freedom equates to the Hollywood juggernaut having its 
way with the telling of history. Personal freedom is the wider ideological terrain upon which these 
narratives can be told in neoliberal times.  

One commentator has noted, in the Leveson context, that “freedom to report is just the 
beginning: beyond that are issues such as the influence of proprietors…” (Lloyd, 2012: para. 2). In 
other words, while there is partial journalistic autonomy and no shortage of drive and motivation, 
without organizational support these efforts can be easily thwarted. Making a related point, a 
colleague has referred to the Leveson moment as one which takes regulatory policies beyond ‘First 
Amendment fundamentalism’ (Jones, 2012). This is an important observation and it resonates with 
those who argue that more formal, government or parliamentary frameworks are needed to 
guarantee, underwrite and protect press freedoms (Fenton, 2012). 

Unlike the media democratization we have witnessed in post-communist states of Eastern 
Europe, Middle Eastern regimes, and in post-authoritarian states elsewhere, assertions that media 



Dwyer  52 
 

 

reform measures will detrimentally restrict free speech, or actually threaten the ability of the media 
to operate freely in western democracies, are wildly exaggerated. As Benedetta Brevini has argued, 
in reporting Leveson the press had a fundamental role in “defining and circumscribing the terms of 
that debate” and in effect became part of the discursive problem. Furthermore, she argues “the 
notion of press freedom was always exclusively tied to the threat of statutorily underpinning press 
regulation. Media reform groups were forced to articulate defenses on the basis that statutory 
underpinning would not threaten press freedom, with little room to demonstrate the real threat to 
press freedom posed by ownership” (Brevini and Schlosberg, in press). 

Media reform activists should strategically critique these kind of ‘free press’ mantras by 
pointing out that regulatory restraints are safety mechanisms for the welfare of broader societal 
interests. Together with conventionally accepted restrictions arising from contempt, defamation, 
racial vilification, national security, and anti-terror laws, media regulation reforms should be 
recognized as broadly utilitarian. Their purpose ought to work against media corruption and poor 
media performance in the public interest. 

Press freedom for the loudest and most powerful owners 

The argument that the ‘press freedom’ slogan requires close scrutiny draws on the observation that 
the loudest proponents are often the most powerful media corporations, who lack adequate systems 
of accountability. We can reasonably ask, therefore: Why is it that these media corporations see it 
as an unfettered right to use a press freedom discourse to assert that they should not to be subject to 
mechanisms that ensure effective news standards and quality content in a democracy? After all, 
every other large-scale capitalist enterprise is accountable at the consumer level. Of course, the 
historical evolution of the news media industries has been tethered to the business expansion of 
these corporations in so many ways. This means that the discourse of press freedom is seamlessly 
woven into that business evolution. The principle has a public sphere role and there is a need to 
intervene in matters of public concern, but the owners’ asserted freedoms to report are primarily 
activated within a market-liberal business environment. 

It has not been lost on a number of academic commentators that in the regulatory debates that 
have accompanied the formal inquiries in Australia and the United Kingdom, powerful news media 
corporations (not just News Corporation), use their own and other media outlets’ market power and 
cultural resources. They are therefore, in a very strong position to propagate the notion that 
regulatory reform of the print media would inflict dire restrictions on press freedom. This, they 
trumpet at every opportunity, would be anathema to democracy and would pave the way for the 
creation of totalitarian regimes. On the other hand, the critical paradigm of media studies has shown 
us that the cultural or symbolic power of media corporations is closely linked to their market-
industrial or economic power (Garnham, 1986). 

Press freedom for celebrity right-wing commentators 

Right-wing libertarian commentators frequently become embroiled in debates involving hate or 
racist speech. We only need to consider media coverage of the Muhammad cartoons. Free speech 
principles and related press freedom discourse were enlisted to defend their publication, without 
qualification, despite their inflammatory nature. 



Dwyer  53 
 

 

One of the most well-known right-wing libertarian commentators in Australia, Andrew Bolt, is a 
columnist for the News Corporation Australia tabloid, the Herald-Sun in Melbourne—roughly the 
equivalent of the United Kingdom’s Sun newspaper. He is also the host of an opinionated television 
program on a commercial network, which had Lachlan Murdoch as its Chairman until he recently 
stepped down. In 2011, Bolt was found by a Federal Court to have breached a provision of the Race 
Discrimination Act that prohibits hate speech. The Bolt case arose from two newspaper articles 
(both in print and online) in which he suggested that some indigenous Australians were scamming 
the welfare system with their (lighter) skin color, and that they were not ‘legitimate’ Aboriginal 
people (Bromberg, 2011; Hirst and Keeble, 2012). This situation and similar remarks made by other 
media commentators led the Gillard government to consider amending Section 18 C of the Racial 
Discrimination Act, 1975 (and the related Racial Hatred Act, 1995). It proposed to re-enact the 
section as Section 51 of new omnibus legislation, the Human Rights and Anti-Discrimination Bill, 
2012, to remove any uncertainty about racist or hate speech. However, after Gillard was deposed by 
Kevin Rudd and Labor lost the subsequent 2013 Federal election, the move was dropped. It has 
now been taken up, for different reasons, by the Abbott government.  

Not surprisingly, conservative politicians and media commentators quickly labeled moves to 
amend the racial discrimination laws as evidence of the then Prime Minister Gillard’s ‘War on Free 
Speech’. Predictably, in September 2013, the newly-elected Abbott government vowed to proceed 
with their pre-election promise to repeal sections of the Racial Discrimination Act. For them, a 
provision which makes it unlawful to “offend, insult, humiliate or intimidate” someone on racial 
grounds is simply restrictive of speech; the harms perpetrated on the lives of the less powerful are 
relegated to a secondary position. The Attorney-General George Brandis has said, perversely, when 
he was introducing the Abbott government amendments, that “people have the right to be bigots” 
(Chan, 2014). 

In this kind of scenario we can see that any laws restricting racist hate speech are reframed as 
clamping down on free speech/press freedom. Examples of this kind can be observed in other media 
systems around the world. 

Australia does not have any constitutionally enshrined guarantee of free speech. There is no Bill 
of Rights or equivalent at the Federal level. However, there have been a series of high court cases 
since the 1990s that have recognized an implied right to free (political/governmental) speech. On 
the other hand, Australia does have laws at the Federal and State level, which prohibit racial 
vilification and hate speech (Dwyer, 2012). The upshot is that there is always a great deal of tension 
and contestation over categories of speech, and inevitably it is highly politicized. So we can assume 
that right-wing commentators will continue to twist the debate into one about ‘political correctness’ 
and the need for ‘press freedom’ against meddling politicians. 

Private media corporations 

In the context of Australia’s version of Leveson, the Finkelstein inquiry, ABC television’s Lateline 
current affairs program once again raised the problematic notion of press freedom. The guest 
commentator was News Corporation’s Campbell Reid. He is one of the most senior editorial 
managers in Murdoch’s Australian press operations. His performance clearly demonstrated how 
News Corp Australia had co-opted ideas of press freedom to justify its own defense of the status 
quo. The corporately enforced position is “no government funding/financing” and “no statutory 



Dwyer  54 
 

 

enforcement powers” for any industry regulator. As Campbell Reid observed on Lateline “There’s a 
better way (than to have any form of regulation that constrains press freedom)...just don’t do it!” 
The unequivocal implication was that from a News Corporation perspective (with Reid as the 
mouthpiece), the preferred position was that the press should maintain the self-regulatory 
framework currently in place because it had worked well for News Corporation. On that basis they 
would continue to fund Australia’s Press Council. This organization is member-funded and the 
largest single financial contributor is News Corporation Australia. They doubled their contribution 
as a pre-emptive bargaining tactic in the reform bargaining processes with the Gillard Labor 
government. News Corporation’s argument is that “government funded/financed regulation is 
tantamount to government control” over the print media. 

This needs to be interpreted as a self-interested position. News media corporations feel 
compelled to campaign hard against climate change and green politics generally, industrial 
relations, and media regulation. At the same time, they express support for preferred political 
parties and candidates. Media corporations have political agendas and seek political influence. In 
some cases, they will intrude into the privacy of individuals in order to generate sales revenue. As 
private media corporations they simply do not want interfering governments to meddle in their 
business and/or political affairs. This lobbying position informs their view on cross-media rules; 
again, they are trenchantly opposed to laws that impinge on their business models. 

Private media corporations such News Corporation have successfully captured ‘free speech’, 
‘freedom of press’ and similar terms for their own political and business lobbying purposes. 
Unfortunately for media reformers, since the late 20th century, these ends have been consistent with 
mainstream media policy. This is occurring in a context where neoliberalism has ensured that public 
policies concerning the press broadcasting and telecommunications are shaped by the rhetoric of 
state censorship, individual choice, deregulation and market competition. As Curran and Seaton 
have argued, in this kind of rhetorical presentation “freedom of the press remains the freedom of the 
people who own it” (2003: 411). 

My intention in this commentary is not to set out the broader litany of ‘press freedom discourse’ 
swept along in the wake of the Leveson tsunami across Anglophone media markets (Leveson, 
2012). Rather, I want to scrutinize the manner in which vested, media-related interests use press 
freedom discourse for their own political and business ends. Notions of press/media freedom are 
routinely invoked in highly politicized and self-interested ways. Critical reflection on these 
discursive practices is useful for strategies of media reform. 

A cautionary observation that can be made regarding press freedom discourse is related to the 
arguments made by digital utopians. Alongside the concern about threats to media freedom from 
reforming media regulation, is the view that social media and the Internet allows vast audiences to 
use their device of choice to find the information they need. Turnbull, the Minister for this portfolio 
in the Abbott government, has previously asked: “So have we reached a nirvana for freedom of 
speech—with everyone a publisher via their Smartphone, a platform so compelling that even the 
greatest newspaper mogul of all time, Rupert Murdoch, has become a tweep!” (Turnbull, 2012: 
para. 62). Media consumers and citizens need to be alert to these new twists in media freedom 
discourse. Turnbull went on: “while there are real threats to our freedom in the digital world, the 
opportunities for greater freedom of expression, greater access to knowledge and information far 
outweigh the risks. The glass is much more than half full” (Turnbull, 2012: para. 124). This is the 



Dwyer  55 
 

 

same politician who is now leading the charge to dismantle Australia’s highly innovative National 
Broadband Network.  

Post-election media concentration 

The Abbott-led government is making many of the media policy changes that they promised during 
the 2013 election campaign. Communications Minister Turnbull’s team has been fervently undoing 
the innovative fibre-to-the-premises work that had been underway for several years. Former Telstra 
frontman Ziggy Switkowski has been installed as the preferred Chairman on the National 
Broadband Network after Turnbull asked whether former directors from the board might like to 
‘reassess their positions’. The executive team for Australia’s largest infrastructure project is to be 
led by former Vodafone Hutchison Australia boss Bill Morrow. Labeled a ‘turnaround’ expert for 
his record of slowing the exodus of customers from the troubled Vodafone, his task is to implement 
the Abbott government’s perversely retro copper wire vision of the National Broadband Network.  

According to Fairfax Media, a National Broadband Network co-analysis report for the incoming 
government proposed that the “fibre-to-the-node NBN promised by the Coalition … would be 
unable to deliver the advanced digital services people expect” (Braue, 2013: para. 5). Those 
services include “quality voice telephony and reliable-quality video transmission required for 
delivering e-health and education to rural and remote areas” (Braue, 2013: para. 6). 

Of even more significance for news diversity in Australia, the Abbott government is poised to 
take a ‘reviewing’ razor to the ‘left-leaning’ public service, the Australian Broadcasting 
Corporation (ABC). These were classic pre-rehearsed moves on the part of a conservative 
government, but the absence of any argument about the supposed public benefit has been 
staggering. The government has been on the attack after being spurred on by several high profile 
‘trigger’ news stories. I refer, in particular, to the reportage (in partnership with The Guardian’s 
Australian operation) based on Edward Snowden’s leaks concerning the US National Security 
Agency (NSA). The Australian Intelligence Service (ASIO) was said to have monitored the phones 
of Indonesian president Susilo Bambang Yudhoyono, his wife, and other prominent figures. It was 
particularly galling for the conservatives that the ABC had partnered with an organization they 
perceive as left of center. Subsequent attacks on the ABC have played into a wider neoliberal 
critique which sees the organization as a sprawling media behemoth that exceeds its legitimate role 
in the Australian media scene. This view is most forcefully expressed by News Corporation 
Australia columnists who regard the ABC as a threat (particularly to their online media outlets and 
commercial operations). The fact that popular sentiment sides with the ABC, as an independent 
voice, in an otherwise highly concentrated media landscape will not dissuade a belligerent Abbott 
government. Further concentration of Australia’s media is just around the corner with the likely 
removal of long-standing diversity preserving rules for commercial, free-to-air network television. 

Labor Senator Stephen Conroy was unable to achieve change with his proposed package of 
reforms in the weeks preceding the 2013 Federal elections (this included ditching the so-called 75 
percent rule). Without this rule in place commercial television networks will be able to expand and 
merge with regional affiliate networks. There has been considerable speculation about the expected 
shake-up in commercial television and deals that are in the making. Already there have been 
divestitures as owners position themselves for major changes. Regional television company Prime 
Media, which has an affiliation agreement with the Seven commercial free-to-air network, has seen 



Dwyer  56 
 

 

its chairman Paul Ramsay divest his dominant holding for around $100 million, in anticipation of 
legislative changes. 

During 2013, the Nine network bought the affiliated Channel Nine television stations in 
Adelaide and Perth. However, the head of the media regulator, the Australian Communications and 
Media Authority (ACMA), appeared unconcerned about further concentration in commercial 
television when appearing before a Senate estimates committee. Replying in response to a question 
about whether existing rules would prevent Murdoch’s News Corporation from buying Network 
Ten, he stated that: “On its face, that alone would not necessarily be problematic. Based on the 
current information that we have available to us” (Battersby, 2013). Presumably therefore, the 
media regulator was not too concerned about News Corporation heir apparent Lachlan Murdoch’s 
investment in Network Ten, of which he was until recently the Chairman, nor with his stake in the 
DMG Radio Australia group. 

In late March News Corp and Network Ten, in separate media releases, announced that Lachlan 
Murdoch had been named Non-Executive Co-Chairman of News Corp and 21st Century Fox by the 
Board of Directors. Murdoch Jnr. retains his 8.8 percent shareholding in the Ten network. It was 
also announced that Ten CEO Hamish McLennan had replaced Murdoch as chairman of the 
company. Critics noted that the media releases forgot to mention the tragic business decisions that 
Murdoch Jnr was involved in. His failed investments in Superleague, One Tel, and MySpace have 
cost News Corp over AUS$1 billion in losses. 

Elite relations 

Australia’s media policymaking tradition of intimate relations between proprietors and ministers is 
clearly alive and well. It was reported that Internet utopian and Communications Minister Turnbull 
held a two-hour meeting with some of the nation’s most powerful media chiefs at his Sydney 
electorate office in early March. It is no secret that those attending the meeting were, for the most 
part, keen to repeal existing concentration rules. As well as the 75 percent reach rule, also in the 
owner’s sights are removal of the ‘two out of three’ rule, which prevents a single entity owning 
more than two newspaper, television, or radio assets in the same market. Fairfax Media, a critical 
player in these events, did not attend the meeting. Its flagship daily, the Sydney Morning Herald 
quoted Ten’s CEO (now Chairman) former News Corp executive Hamish McLennan as saying 
“The minister was a very good ringleader and it was a constructive discussion” (Mitchell, 2014: 
11). 

Turnbull’s pro-Murdoch, deregulatory position is no mystery—it is after all the prevailing view 
in the government. At a launch of Morry Schwartz’s new weekend title The Saturday Paper in 
March 2014, Turnbull attracted some media attention for his comment in relation to Schwartz: 
“You are not some demented plutocrat pouring more and more money into a loss-making venture 
that is just going to peddle your opinions” (as cited in Ireland, 2014: para. 4). Asked later if this was 
a reference to Murdoch Snr., Turnbull backtracked and claimed that “Murdoch is the most normal 
media mogul I know” (as cited in Ireland, 2014: para. 4). It was surprising that at the time the media 
had not made any observations in relation to Turnbull’s own normalcy. A multi-millionaire with 
extensive telecommunications investments, a former investment banker and legal adviser to Media 
mogul Kerry Packer, Turnbull is hardly run-of-the-mill ‘normal’ himself—especially for a 
communications minister who should, presumably, be acting in the public’s interest. 



Dwyer  57 
 

 

Conclusion 

Since the mid-20th century, there has been substantial international support in Western democracies 
for plurality of media ownership. Public policy and laws designed to place structural limits on the 
number of media outlets owned or controlled by one proprietor have been regarded as a 
precondition for ensuring a diverse range of viewpoints in democratic nations. The assumption has 
been that concentrated ownership confers undemocratic power on ‘influential’ owners to sway 
governments, and advance their own private interests. The power of major media groups in this key 
area of public policy has long been recognized, particularly during election periods when ruling 
political parties only make significant policy changes with an eye to how they may impact on media 
allies. This is evident in the latest neoliberal adjustments to media concentration governance in 
Australia. 

Since the 1990s, the Australian mediascape has been dominated by virtually the same local 
players and ownership concentration has increased. In an era of convergent media, the traditional 
media corporations have to some extent been re-engineered, and are in decline. Not surprisingly 
they are drawing on all the rhetorical ammunition at their disposal, including those of ‘free speech’ 
discourse, to assist their faltering business empires. In the transition to a mediascape dominated by 
broadband Internet distribution and the new US-centric behemoths such as Google, Facebook, 
Apple, Amazon, and eBay, Australia’s traditional media owners are unlikely to survive in their 
present form. 

Endnotes 

[1] News Corp Australia was formed in June 2013 when Murdoch’s Australian holdings 
(formerly known as News Limited) was split into two groups; one to focus on newspapers 
and the other on cable TV and broadcast activities. 

Author Bio 

Dr. Tim Dwyer is a Senior Lecturer in the Department of Media and Communications at the 
University of Sydney. His books include Media Convergence (2010) and Legal and Ethical Issues 
in the Media (2012). 
  



Dwyer  58 
 

 

References 

Australian Press Council (2009) Guideline: Reporting elections. Advisory Guideline, Australian Press 
Council, January. Available at: http://www.presscouncil.org.au/document-search/guideline-
reporting-elections (accessed 10 June 2014) 

Battersby L (2013) No objections if News Corp were to take over Ten. The Sydney Morning Herald: 
Business Day, 21 November. Available at: http://www.smh.com.au/business/media-and-
marketing/no-objections-if-news-corp-were-to-take-over-ten-20131121-2xxa3.html (accessed 3 
March 2014) 

Braue D (2013) Ziggy Switkowski warns of more NBN cost blowouts as services of the future in doubt. The 
Sydney Morning Herald: IT Pro, 29 November. Available at: http://www.smh.com.au/it-
pro/government-it/ziggy-switkowski-warns-of-more-nbn-cost-blowouts-as-services-of-the-future-in-
doubt-20131129-hv3wv.html (accessed 3 March 2014) 

Brevini B and Schlosberg J (in press) Between philosophy and action: The story of the media reform 
coalition. In: Obar J, Freedman D, McChesney R and Martens C (Eds) Strategies for media reform: 
International perspectives. New York, Fordham University Press.  

Bromberg J (2011) Eatock v Bolt. [2011] FCA 1103: Summary. Australasian Legal Information Institute, 28 
September. Available at: http://www.austlii.edu.au/au/cases/cth/FCA/2011/1103.html (accessed 7 
May 2013) 

Chan, G (2014) George Brandis: ‘People have the right to be bigots’, The Guardian, 24 March. Available at: 
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/24/george-brandis-people-have-the-right-to-be-bigots 
(accessed 10 June 2014) 

Curran J and Seaton J (2003) Power without responsibility: The press, broadcasting and new media in 
Britain. 2nd ed. London: Routledge. 

Curtin M (2011) Global media capital and local media policy. In: Wasko J, Murdock G and Sousa H (Eds) 
The handbook of political economy of communications. Oxford: Wiley-Blackwell. 

Dwyer T (2012) Legal and ethical issues in the media. Hampshire, England: Palgrave Macmillan. 

Fenton N (2012) A rubicon too far: The Prime Minister has shown that he is beholden to the press. Open 
Democracy, 30 November. Available at: http://www.opendemocracy.net/ourkingdom/natalie-
fenton/rubicon-too-far-prime-minister-has-shown-he-is-beholden-to-press (accessed 7 May 2013) 

Flew T and Goldsmith B (2013) FactCheck: Does Murdoch own 70 per cent of newspapers in Australia? The 
Conversation, 8 August. Available at: https://theconversation.com/factcheck-does-murdoch-own-70-
of-newspapers-in-australia-16812 (accessed 3 March 2014) 

Garnham N (1986) The media and the public sphere. In Golding P, Murdock G and Schlesinger P (Eds) 
Communicating politics: Mass communications and the political process. Leicester: Leicester 
University Press. 

Hirst M and Keeble K (2012) ‘I am not a racist, but…’: Free speech, racial vilification and the Andrew Bolt 
case. antiThesis 22: 25–40. 

Ireland J (2014) Rupert Murdoch is no ‘demented plutocrat’, says Malcolm Turnbull. The Sydney Morning 
Herald: National, 9 March. Available at: http://www.smh.com.au/national/rupert-murdoch-is-no-
demented-plutocrat-says-malcolm-turnbull-20140309-34f33.html#ixzz2xmDEEs5f (accessed 2 
April 2014) 



Dwyer  59 
 

 

Jones PK (2012) The moment of Leveson: Beyond First Amendment fundamentalism in news regulatory 
policies. Pacific Journalism Review 18(2): 51–67. 

Leveson B (2012) An inquiry into the culture, practices and ethics of the press: Executive summary. The 
Leveson Inquiry, November. London: The Stationery Office. 

Lidberg J and Hirst M (2013) In the shadow of phone hacking: Media accountability inquiries in Australia. 
The Political Economy of Communication 1(1): 111–121. Available at: 
http://polecom.org/index.php/polecom/article/view/15/152 (accessed 7 May 2013) 

Lloyd J (2012) Beyond press freedom. Financial Times, 26 October. Available at: 
http://www.ft.com/intl/cms/s/2/24cb3952-1e8c-11e2-be82-00144feabdc0.html  

Mitchell J (2014) Media executives join forces to put their case for repeal of regulations to Turnbull. The 
Sydney Morning Herald: Business Day, March 8, p. 11. 

Noam E. et al (2011) ‘International Media Concentration Research Project’, Columbia Institute of Tele-
Information reported at: http://internationalmedia.pbworks.com/w/page/20075656/FrontPage 
(accessed 7 May 2013) 

NY Times (2011) Editorial, Update, ‘Internet censorship in China’, 22 March 2011. 

Reporters Without Borders (2013) 2013 World press freedom index: Dashed hopes after spring. Available at: 
http://en.rsf.org/press-freedom-index-2013,1054.html (accessed 7 May 2013) 

Turnbull M (2012) Free at last! Or freedom lost? Liberty in the digital age. Lecture, Alfred Deakin. 8 
October. http://www.malcolmturnbull.com.au/media/free-at-last-or-freedom-lost-liberty-in-the-
digital-age-2012-alfred-deakin (accessed 7 May 2013) 


